Trods opbremsning i 2022 vil væksten i e-commerce fortsætte og i 2030 stå for over 50 pct. af modesalget, forudser Boozt. Analytiker er skeptisk – mens DI vurderer, at det kan ske hurtigere.
Inden for en overskuelig fremtid bliver der købt mere tøj online end i de fysiske butikker.
Sådan lød et af nedslagene i prognosen for det nordiske e-commerce marked, da den børsnoterede modeplatform Boozt tidligere i år fremskrev markedet for investorer og analytikerne på selskabets første kapitalmarkedsdag.
”Selvom der har været en opbremsning i 2022, kan man se, at tendensen (med vækst, red.) grundlæggende fortsætter. Derfor vurderer vi faktisk, at det er næsten uundgåeligt, at onlinesalget inden for mode og livsstil er på 50 pct. i 2030,” siger Hermann Haraldsson, der er medstifter og topchef i Boozt.
Onlinemarkedet er ifølge tal fra Dansk Erhverv Digital Handel vokset støt de seneste 10-15 år – med undtagelse af en tilbagegang i 2022, hvor markedet samlet faldt 1 pct. Det gjaldt dog ikke modekategorien, der er den største kategori og stod for knap 14 pct. af onlineforbruget – en stigning på 1 pct. fra 2021.