Detailfolk: Succesfuld strategi sikrer Matas et historisk årsregnskab

Matas står i en historisk god situation, forklarer topchefen, som glæder sig over rekorder på både top- og bundlinjen.

Siden Matas lancerede sin nye vækststrategi i august 2021, er det gået fremad for den store detailkoncern.

I det netop offentliggjorte årsregnskab for 2021/22 øger Matas omsætning med fire procent til 4,34 milliarder kroner, mens overskuddet rammer 276,5 millioner kroner efter skat.

Hverken top- eller bundlinje har aldrig været større, så det er en tilfreds adm. direktør, som kan kommentere på udviklingen.

- Den nye vækststrategi Growing Matas Group har fået et stærkt afsæt i et ellers meget omskifteligt marked, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

- Det lykkedes at vokse på toppen af det usædvanlige store vækstspring forrige år og levere en resultatfremgang trods store investeringer i vores nye strategi, hvor vi tilbyder et større og større sortiment til de danske kunder og samtidig åbner døren til det tyske marked, siger direktøren.

Holder farten trods inflation

Flere udfordringer truer erhvervslivet. Men på nuværende tidspunkt har Matas ikke været tynget voldsomt af inflation, krigen i Ukraine og pressede forsyningskæder.

- Scenen er skiftet brat i makroøkonomien, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

- Indtil videre har det ikke påvirket forretningen i væsentlig grad, og året er startet fornuftigt. Samtidig står Matas i en historisk stærk strategisk og finansiel position og har derfor kræfterne til at forfølge langsigtede vækstmuligheder trods markant øget usikkerhed, siger han.

Matas forventer en vækst i omsætningen på mellem en og fire procent i det indeværende regnskabsår.

MATAS A/S

Matas har 260 butikker og en række webshops - herunder matas.dk, men også flere andre.

Nettoomsætning (mio. kr)
2021/22: 4.344,2
2020/21: 4.163,6

Primær drift (mio. kr)
2021/22: 388,3
2020/21: 380,4

Årets resultat(mio. kr)
2021/22: 276,5
2020/21: 269,0

Kilde: Matas A/S, Årsrapport 2021/22 1. april 2021 til 31. marts 2022