RUNDT I SKOBRANCHEN.DK Sander Sko/Skoringen - (blog ikke vist)

Jørn Andersen styrer i dag 13 Skoringsbutikker og en Rieker shop fra Sønderborg, hvor faren startede det hele i beskedent format ved at overtage lærepladsens skobutik. Men med sønderjysk driftighed udvidede han skohistorien, som børnene Jørn og Hella har videreført og udvidet.

Hvornår og hvorfor et liv med sko?

-Jeg blev født ind i skobranchen, fortæller Jørn. -Forhistorien er, at min far som dreng flyttede til Sønderborg, hvor han startede sit skoliv som bydreng hos Andresen & Co - en butik med både tøj og sko, som senere blev en ren skobutik. Den overtog han i 60'erne sammen med en bekendt, og sammen dannede de to et IS selskab, fortæller Jørn, som i dag styrer 13 Skoringsbutikker på den jyske østkyst samt en ren Rieker shop.
Ind imellem har han også haft tre rene Ecco-butikker, men de er i dag solgt til Ecco.
-Det gik dog ikke, som planlagt med fællesskabet mellem min far og hans kompagnon, for makkeren lagde sig stille på sidelinjen, mens min far, som var noget af en entreprenør, udvidede skokonceptet og investerede i en ny butik i Fredericia. Den nye selvstændighed med egen skobutik fejrede han med familien og hummer på middagsbordet, forklarer Jørn med et smil, -og tre år senere åbnede han sin tredje skobutik - denne gang i Kolding.
-Min far var meget flittig og vi var aldrig på ferie - bortset fra en enkelt gang, og da sad far og forhandlede ny butik. Så jeg indså, at hvis jeg ville lære min far at kende, måtte det blive gennem faget, hvor vi fik mange dejlige år sammen, fortæller Jørn med varme i stemmen.
Jørns indgang til skobranchen gik gennem iagttagelse af farens arbejde efterfulgt af studie på handelsskolen med en HH samt en læreplads i Vallak Sko i Roskilde.
-Tiden hos Vallak var spændende, fortæller Jørn. -Axel Stegeager var en meget speciel type. Vi havde f.eks. aftalt, at han skulle sørge for et sted, jeg kunne bo, når jeg kom til Roskilde, men ved min ankomst havde han helt glemt vores aftale, så mine første dage i Roskilde blev med indkvartering via Turistforeningen, griner Jørn. -Axel Stegeager var i virkeligheden en arrig fyr, som ikke tålte, at kunderne kritiserede varerne. Han mente selv, de var uovertrufne, og at folk selvfølgelig ville komme igen! Men at hans mønster måske ikke var helt godt udmøntede sig i, at butikken måtte forlade Skoringen. Jeg selv holdt et år hos Vallak Sko, hvorefter jeg gav mig i lag med det portugisiske sprog og fik et voluntørjob hos Toosbye, Ecco. Toosbye tog mig med til Brasilien, hvor jeg arbejdede på skofabrik og garveri i et halvt år og var med på skindmesser. Alt det jeg lærte dér, har jeg senere haft brug for.
-Efter hjemkomsten tog jeg andet læreår hos Kaj Aggersberg - førstemanden fra Vallak Sko, som var stoppet hos Axel Stegager i Roskilde for at åbne egen skobutik i Herning. Det var en moderne butik, og hos ham lærte jeg alt om detail - modsat i Vallak Sko, hvor vi ikke fik lov at lære noget, men bare gik på arbejde fra 9 - 17.30. -En gang spurgte jeg f.eks. forsigtigt, hvilket materiale en tilfældig sko var lavet af, hvortil hr. Stegeager svarede snapt: "Små hvide mus". Det var en særlig manøvre, han brugte, når han mente et svar var ligegyldigt - det det handlede om var salg!
-Herningbutikken havde jeg imidlertid ikke lyst at overtage, da Kaj blev alvorligt syg og blev nødt til at afhænde. Min strategi var lige som min fars. Butikkerne skulle ligge på Jyllands østkyst i nærheden af vand, så mit næste butiksstop blev Haderslev, hvor min far havde købt en butik - vist nok for at "holde mig til" griner Jørn. -Her lærte jeg alt om butiksdrift, og efter tre år kom jeg til hovedsædet i Sønderborg, hvor jeg blev tilknyttet Skoringens kollektions- og vareudvalg, og senere kom jeg i Skoringens bestyrelsen.
-I dag er Sander Sko/Skoringen min og min søster Hella's, forklarer Jørn. -Jeg gør ikke noget uden hun er med på ideen, men vi kender hinandens grænser, og dem respekterer vi. Vi har alle butikkerne sammen og et centrallager i Sønderborg. For min del ansatte jeg en administrerende direktør, fordi jeg hellere ville skoene og også prioriterer at have et liv med familien, så jeg kører ikke rundt mellem butikkerne, men styrer min del fra Sønderborg, forklarer Jørn.

Hvilke typer butikker?
-Min søster og jeg har i alt 14 butikker, som er rene skobutikker med meget få tasker. De 13 er Skoringsbutikker og den fjortende er en Rieker specialbutik, som ligger i Århus. Tre Skoringsbutikker ligger i Århus, to i hver af byerne Sønderborg, Kolding og Vejle, og en i hver af byerne Åbenrå, Haderslev Fredericia og Horsens. Placeringerne er i byernes gågader og i bycentre, og indretningen af butikkerne er en kombination af Skoringens interiør-koncept og de individuelle ideer med lokal tilpasning. Vi hedder Sander Sko, men Skoringen har siden 2001 været det bærende navn, forklarer Jørn. Den bedste by er Kolding, hvor butikken i Kolding Storcenter var et boost fra start. Min far ville ikke centrene, men jeg ville gerne, og han blev overbevist, griner Jørn.
-Horsens er også en af favoritbyerne. For 20 år siden var byen kendt som fængselsby med mange indbrud og der var gitter for mange vinduer, men i dag er det noget helt andet. Det er en åben og driftig by med muligheder.
-Vores åbningstider følger dels strøgenes og dels centrenes med åbningstider i byen fra 10 - 17.30 og i centrene fra kl. 10 - 20. I centrene har vi også åbent den første og sidste søndag i måneden, og lørdagsåbent er forskellig i alle byer. -Butikkerne i Sønderborg, Åbenrå og Haderslev har et godt turist flow, men det er i ugens løb og ikke i weekenden, hvor der er skiftedage i sommerhusene, så det er i hverdagen vi skal friste turisterne, fortæller Jørn.

Personalet?
-Vi har i alt 150 ansatte m/k, og jeg kender mange af dem. Aldersmæssigt omfatter personaler både yngre og modne - med flest kvinder. Den fordeling matcher vores kunder, så de altid kan finde en jævnaldrene "bag skoæsken", fortæller Jørn. -Men alfa og omega er butiksbestyrerne. De er hjørnestenene. Det er dem, som gennem den daglige ledelse lægger stemningen i butikkerne og afgør omsætningen, og vores direktør, Per-Bjørn Grove gennem 16 år tager rundt og styrer skuden, fortæller Jørn, som mener, at god service er, når man har solgt kunden mere end, han/hun kom efter. Det giver efter Jørns mening kunden en fornemmelse af at blive guidet og mødt med forståelse og indsigt i salgssituationen.

Indkøb til butikkerne?
-Vi tager i Bella Center to gange og til Ecco's præsentationer fire gange om året, men det er typisk i vores eget skoringssystem, vi lægger hovedordrerne. Det fungerer optimalt i forhold til vores indkøbsbehov, og vi kan styre det hele vejen. Sammen med Skoringens vareudvalg tager jeg til Garda for de overordnede indtryk. Tidligere tog vi også til GDS i Düsseldorf, men med det nye messekoncept, er den ikke aktuel for os mere.
Vi har løbende luget ud blandt vores leverandører, men vi har ikke mærket nogen krise. Vores kunder har ændret indkøbsvaner. De tænker sig mere om nu, når de f.eks. sonderer vejret før de køber vinterstøvler til deres børn. Det vi kan kalde krise er, at så mange tøjbutikker sælger sko.
Indkøb på de traditionelle messer vil nok ændre sig over tid, mener Jørn, som bl.a. henviser til det stærkt skrumpede Düsseldorf-koncept. -I fremtiden vil det nok være sælgerne, der udvælger de butikker, som de mener er rigtige for deres varer, tilføjer Jørn.

Tidens plusser og minusser?
-Nethandel er en del af nutiden. Vores specielle netbutik kører centralt fra Sønderborg, og vi bruger typisk nettet som internt "drop shipping" og kan levere på kundens adresse. Her i landets yderkanter kommer mange kunder og orienterer sig med hensyn til styles og størrelser, men de burde efterfølgende ikke trykke på "køb", men i stedet købe hos os, mener Jørn, som tilføjer -Der er dog mange, som kommer hos os og prøver sko med tanken om derefter at købe på nettet hos nogle af de leverandører, som kører deres egen netshop. Men vi oplever heldigvis ofte mange søde kunder vurdere, at når de nu står med skoen i hånden i en god butik, så kan de lige så godt købe på stedet. Mærkernes egne web-shops går efter min mening over grænsen ved at konkurrere med os i detailhandlen, og det betaler vi i de små byer en høj pris for, fastslår Jørn.
-Vores butikker styrer individuelt synligheden på de sociale medier, hvor dygtige medarbejdere lægger nyheder og specielle tiltag op, forklarer Jørn og tilføjer, at butikkerne har stor succes med Black Friday. - Dem kunne vi godt bruge flere af og så droppe udsalgene. Black Friday er meget mere koncentreret, og kunderne ved, hvad de vil have. Det giver koncentreret dynamik i butikken, og alle bakker op om ideen.

Fremtidsdrømme og gode råd?
-Vi har ikke specifikke drømme om udvidelse af vores koncept, fortæller Jørn. -Og vi planlagde aldrig det antal butikker, vi har i dag. Det lå simpelthen ikke i vores strategi. Det udelukker dog ikke, at en eller to nye butikker kan komme på tale. Vores butikker er mere eller mindre kommet til os på den måde, at hvis vi spottede et godt tilbud i en af de østjyske byer, så slog vi til. Både jeg og min søster har børn, som vi gerne vil dele vores liv med, og ingen af dem vil gå ind i skobranchen.
At skolivet for Jørn og Hella ikke skal hives ned over hovederne på deres børn hindrer dog ikke Jørn i at have en mening om, hvad der skal til, hvis en ung spørger om råd til at starte som selvstændig skohandler. -Du skal elske skolivet, som giver dagligdagen et spændende indhold, men du skal ikke tro, at man som selvstændig bare kan bestemme alt selv. Der er mange ydre forhold, som spiller ind, og det er ikke et 8-16 job. Hvis man tror det, er man hurtigt "en død mand". Du skal gi' dig selv 100%, ellers ender du som en dårlig historie. Men griber du det rigtigt an, er det en spændende branche at give sig i kast med, slutter Jørn fra Sønderjylland.