RUNDT I SKOBRANCHEN.DK - ATC Footwear A/S, foto: ATC - (blog ikke vist)

For Christian Dawe er skobranchen et naturligt og godt sted i livet. Han voksede op omgivet af læder og skoæsker - omgivelser, som han stadig er tæt forbundet med i sin egenskab af direktør for ATC Footwear, som omfatter firmaets eget traditionsrige mærke, Angulus samt agenturerne for en række kendte mærker.

Hvornår og hvorfor et liv med sko?

-Tja, hvem valgte egentlig hvem? funderer Christian Dawe. -Jeg er på mange måder født i en skotøjsæske og noget af mit yndlingslegetøj som lille knægt var Angulus ordreblokke og skoprøver fra nogle af de fine italienske mærker, vi var agenter for dengang i slutningen af 60´erne. Farverne og duften fra det skønne læder var jeg vild med. Og jeg skrev meget store ordrer, der selvfølgelig kunne leveres i morgen!
-Da min far begyndte som læderindkøber på Angulus Skofabrik i 1949 var det egentligt et tilfælde. Han mødte fabrikant Willy Madsen i en sporvogn, de kom i snak, og min far fik et jobtilbud, som han først sagde nej til. Han ville hellere blive hos vinfirmaet Chr. Rohde & Co., hvor han var indkøber og rejste Frankrig og Italien tyndt for at finde de gode vine fra de bedste vinslotte. Willy Madsen fik dog min far overtalt, men glemte bare at fortælle det til regnskabsafdelingen, så da min far troppede op for at hente sin første lønningspose, fik han beskeden ”vi kan ikke se, at De er ansat her”. Der kom dog styr på formalia, og et godt samarbejde blev etableret, fortæller Christian. -Efter Willy Madsens død i 1974, overtog min far firmaet, som nu både omfattede egen produktion af Angulus og agenturer for udenlandske mærker, herunder Lloyd og Clarks. Som kuriosum kan jeg nævne, at de første Lloyd sko, der blev solgt i Danmark, blev produceret hos Angulus på Nørrebrogade, fordi Lloyd selv ikke havde tilstrækkelig produktionskapacitet.
-Jeg begyndte selv at arbejde professionelt med sko i 1994. Efter endt uddannelse i 1989 arbejdede jeg som konsulent indenfor dagligvarer for en stor amerikansk analysevirksomhed - Meget udfordrende, lærerigt og berigende, men mine tanker og samtalerne med min far kredsede altid om sko, forklarer Christian. -Design, læster, farver og den gode pasform var emnerne, og jeg var med på mange fabriksbesøg, især i Portugal, hvor Angulus-fabrikken blev etableret i de tidlige 70´ere. I løbet af sommeren 1994 blev min far og jeg enige om, at jeg skulle køre virksomheden videre som direktør i A/S Angulus Trading CO., som vi hed dengang. På det tidspunkt havde vi ca. 25 agenturer og havde kort tid før opgivet at producere børnesko, fordi konkurrencen på mange måder var for hård.

Udvikling af konceptet?

-Min første store beslutning var, at skære antallet af agenturer ned til ca. 5 samtidig med, at vi skulle reintroducere Angulus børnesko. Vi lykkedes med begge beslutninger. Vi fokuserede på det, vi var gode til og fravalgte andet. Willy Madsen – der egentlig var uddannet idrætslærer – opfandt den naturformede barnesko, og jeg så det som min opgave og mulighed at føre denne arv videre på en nutidig og relevant måde, sammen med medarbejdere og kunder, der også kunne se skønheden i produktet og historien.
-En anden stor beslutning var at genetablere egen detailaktivitet – det skete i 2006 med åbningen af en flot Lloyd Concept Store i København. Allerede i 40'erne etablerede Angulus 10 egne butikker, primært på Sjælland, men ingen af dem overlevede indkøbsforeningerne, der dominerede markedet i 70'erne og 80 'erne. I dag driver vi 4 fysiske butikker og 2 webshops, og det er helt naturligt for os, som brand at have egen detailhandel. Det handler om, at kunne fortælle vores historie til forbrugerne i ”ucensureret” form.
-Konkurrencen er ubønhørlig, og du kan være nok så dygtig til f.eks. at producere sko og udvikle kollektioner i høj kvalitet til den rigtige pris. Men hvis du ikke kontinuerligt får historien fortalt til forbrugerne på en tidssvarende og relevant måde, så lever du efter min mening i høj grad på lånt tid, fastslår Christian.
-Det ligger i hele virksomhedens DNA - at vi beskæftiger os med mærker, som har udgangspunkt i det håndværksmæssige omkring sko, dvs. kvalitet i forarbejdning og materialer, pasform, design, farver og faglært arbejdskraft, lige som nærhed og bæredygtighed spiller en stor rolle. Både Angulus og vores agenturmærker (Clarks, Peter Kaiser, ara, Sebago, Allan Edmonds og Samuel Hubbard) har udgangspunkt i skohåndværket med en lang historie og erfaring i at lave gode sko på en samvittighedsfuld måde. For Angulus' vedkommende er vi en del af FN's SDG accelerator program – kort fortalt er det et udviklingsforløb iværksat af FN og finansieret af Industriens Fond, hvor 30 små og mellemstore danske virksomheder øver sig i at agere i henhold til FN's 17 globale bæredygtighedsmål. Erfaringerne skal så efterfølgende bruges af de deltagende virksomheder, men nok så vigtigt indgå i FN´s globale arbejde med bæredygtighed. Det er et meget motiverende og inspirerende arbejde, forklarer Christian.

Præsentation og synlighed?

-Messerne, både i Danmark og i udlandet, er super vigtige – shoe business er også people's business – når vi ønsker at skabe noget, så skal der mennesker til - mennesker som arbejder sammen, taler sammen og løser problemer sammen, og messerne er et rigtig godt sted at tale sammen om det, der sker lige her og nu, og ikke mindst i fremtiden – og samtidigt se på de nye kollektioner. Men messerne kan også være frustrerende. Der er mange af dem, det koster en del penge og tid at deltage, og der er meget ”varm luft”. Men det vigtige er, at holde fast i, at messerne skal være stedet, hvor vi alle bliver inspirerede og motiverede og samtidigt kan få ordnet det rent praktiske med at få handlet nogle varer. Vi udstiller på messer i Holland, London og Paris med Angulus. Desuden overvejer vi Gallery SHOES i Düsseldorf.
-Vores showroom på CIFF Shoes fungerer rigtig godt, det er en god ramme for møder og samtaler med vores kunder. Integrationen med CIFF messen er genial.
-Der er rigtig meget snak om nethandel – og det med god grund, mener Christian. -En stor del af forbrugerne foretrækker, at en større eller mindre del af deres indkøbsproces sker på mobiltelefonen. Så der skal vi seIvfølgelig også være med gode shoppingmuligheder og relevant kommunikation. Vi bruger Magento til vores egen Angulus shoppingplatform med fuld integration til vores ERP system, og så primært Facebook og Instagram til kommunikation. På samme måde skal vi understøtte vores forhandlere med relevante og forædlede data, som de kan bruge i deres respektive shoppingløsninger.
-Udviklingen går meget stærkt og stiller store krav til systemer og medarbejdernes kompetencer i alle led. Egentligt er det forkert at kalde det nethandel – det indikerer, at det er en særlig handelsform. Man skal snarere se det sådan, at mobiltelefonen er en del af den nye normalitet, og den som sådan skal være fuldt integreret i vores forretningsmodel. Jeg er ikke i tvivl om, at vi kun har set begyndelse af, hvad data og teknologi kommer til at betyde for vores hverdag og vores allesammens shoppingvaner.
Hos ATC er vi i alt 35 ansattte. Det er super vigtigt, at have de rigtige medarbejdere med de rigtige kompetencer til at løse de forskellige opgaver. Vi har brug for erfarne medarbejdere, men også for nytænkning og personer, som går under betegnelsen ”digitale indfødte”. Det handler for mig ikke så meget om alder som det handler om "mindset" og evnen til at forstå og bruge data og ny teknologi samtidig med at man er i stand til at kommunikere og samarbejde med kollegaer og kunder - uanset om man sidder i kundeservice, IT, regnskab, i en butik eller i et showroom.

Tidens plusser og minusser - og fremtiden?

-På minussiden ser jeg manglende fordybelse, kvantitet frem for kvalitet, magtkoncentration - især når magten misbruges, dårligt købmandskab, manglende forståelse for de små men afgørende detaljer – ingen nævnt, ingen glemt!
-På plussiden er der alle de skønne, engagerede og dygtige medarbejdere, der går det ekstra skridt for at levere en god indsats – ja de findes! På samme måde som glade og tilfredse kunder også findes i rigt mål. Vi har en stærk økonomi i Danmark og forbrugerne bruger penge, så for de dygtige er der masser af muligheder for at skabe en god og sund forretning. Dermed mener jeg en virksomhed med kontinuitet og indtjening, der gør det muligt at investere i fremtidens muligheder og sidst men ikke mindst evnen til at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere, fastslår Christian.
-ATC er en familiedrevet og familieejet virksomhed – og det bliver vi ved med at være. Næste generation er på vej, og den 3.09 i år tiltræder min søn, Sebastian, som direktør. I fællesskab har vi sat os det mål, at vi sammen driver familievirksomheden videre i de kommende 5-10 år.
-Jeg er så småt ved at etablere et arbejdsliv som bestyrelsesmedlem, og sidder i en række bestyrelser. Derudover bruger jeg en del tid i Hellerup Roklub – både som aktiv roer og som næstformand i bestyrelsen. Og sidst, men ikke mindst fylder min familie meget i mit liv – nu også med børnebørn, som giver ny inspiration til en meget vigtig forbrugergruppe, som skal have en optimal start på det oprejste liv, slutter Christian med varme i stemmen.
Rådet til en nystarter i faget besvarede Christian med ordene: Slå dig sammen med folk, som har erfaring, penge og nye ideer.