MFW 2018 - (blog ikke vist)

Målet var Panorama herretøjsmessen i Berlin, da 10 elever fra herretøjsbutikker over hele landet forleden satte sig ind i bussen i Ringsted. De unge fik en fantastisk oplevelse, og forhåbentlig fik de samtidig styrket lysten til at gøre karriere i herretøjsbranchen.

MFW - Mens Fashion World havde igen i år – næsten traditionen tro, kan man efterhånden sige – taget 10 elever fra herretøjsbutikker over hele landet med en tur til Berlin for at opleve Panorama messen; det buzz, der er omkring præsentationen af de nye kollektioner, stemningen på en messe så stor som Panorama og ikke mindst for at de kunne opleve trenden til efteråret og vinteren 2018/19, inden resten af den danske herretøjsbranche ser den under modeugen i København.

Med på turen var otte drenge og to piger. ”Det var en meget homogen gruppe, og de opførte sig eksemplarisk”, fortæller Allan Hansen fra Mens Fashion World med et smil, og han tilføjer, at det klart er en fordel, der også er piger med. ”Det skaber en god stemning”, siger han.
Den ene af de piger, der var med, var Randi Juul Henriksen fra Nielsen’s i Odense. Hun fortæller: ”Da jeg først fik af vide, at jeg skulle med til Berlin, blev jeg ellevild, jeg var glad og stolt over, at min chef synes, jeg var værdig til at ”vinde” denne tur. Det var for mig en kæmpe bekræftelse af, at jeg gør mit arbejde godt og har en passion for det, jeg laver”.
De 10 unge mennesker, der var med på turen til Berlin, er nemlig alle udvalgt af de respektive kæder, og de er alle sammen elever, der har udmærket sig i branchen, unge som man gerne vil bygge videre på, og som man naturligvis håber, forbliver i branchen for at gøre karriere.
Netop derfor var Mike Bøgeskov Petersen også en del af gruppen et par dage. Mike sørger for at formidle kontakt mellem de unge, der gerne vil have et ophold i udlandet, med de store varehuse i bl.a. München.
”Mange af de unge, der var med denne gang, ytrede faktisk ønske om at komme videre i deres uddannelse, og de fik en god snak med Mike om, hvad deres muligheder er fremadrettet, og hvad det kræver, hvis de gerne vil til udlandet for at arbejde”, fortæller Allan Hansen.
Besøg på Panorama
Besøget på Panorama messen var naturligvis turens højdepunkt, og her var der sørget for et godt miks af forskellige in-put. Hos Meyer, Olymp, Digel og Carl Gross fortalte repræsentanter fra virksomhederne beredvilligt de unge om de seneste nye kollektioner til efteråret og vinteren 2018/19, der blev præsenteret på messen: Kollektionssammensætninger, farver, kvaliteter og mønstre. Herudover fortalte de også om virksomheden og virksomhedens historie.
”Det er rart at få en fornemmelse for, hvad der kommer her til efteråret. Man føler sig et lille skridt længere fremme”, siger Maria Gertsen fra Nielsen’s i Odense, og hun tilføjer, at det virkede som om, at alle de deltagende unge har haft en kanon oplevelse, og ikke mindst at alle i høj grad udnyttede muligheden for at tale med de mange branchefolk, de mødte.
Allan Hansen, John Brødbæk fra Mr. August i Helsingør og Claus Kristensen fra Tøjeksperten Højdal i Frederiksværk, der udgjorde den voksne del af gruppen, tog de unge med på en tur rundt i hallerne, og herefter havde de unge selv tid til at udforske de mærker, der findes i de butikker, de hver især kommer fra.
En på opleveren
Det er over 10 år siden, Mens Fashion World for første gang arrangerede elevture til Berlin, og succesen er altid stor. Denne gang var ingen undtagelse. De unge fik en på opleveren, og der er ingen tvivl om, at de alle er vendt tilbage til deres butikker endnu mere motiverede til at søge en karriere i herretøjsbranchen.
Også denne gang gav Mens Fashion World de unge en middag, og denne gang foregik det i radiotårnet.
”Vi vil gerne give de unge en unik oplevelse et sted, hvor de normalt ikke selv ville finde hen, og det er der ingen tvivl om, at de fik denne gang”, siger Allan Hansen.
En anden del af de oplevelsesrige dage i Berlin foregik i Mall of Berlin; et stort indkøbscenter, hvor de unge bl.a. kunne få en fornemmelse af opbygningen af de mange forskellige konceptbutikker, der findes i branchen, og i det hele taget opleve detailhandel i stort format og mikset af de meget dyre brands og de billigere mainstream.
Fælles for de unge var, at de følte, turen var en bekræftelse af, at de har valgt den rigtige branche, og det er jo lige netop formålet.
”Det er en tur, man bør stræbe sig på at komme med på”, siger Rand Juul Henriksen. ”Det er virkelig en øjenåbner i forhold til, om man har fundet det rette fag, og der er ingen tvivl om, at jeg kommer til at misunde de fremtidige elever, som bliver inviteret med og får den fantastiske mulighed for at opleve branchen, som det er”.
De unge, der deltog på turen var:
Martin Schou, Hansen & Nissen i Horsens Christopher Vilhelmsen, DIN TØJMAND Bruun, Herlev Emil Selch, Troelstrup, København Patrich Yssing Lillenstrøm, DIN TØJMAND Faxe, Faxe Victor A. Madsen, Troelstrup, København Rasmus Benjamin Nielsen, Mr. Niels Ove, Solrød Strand Maria Gertsen, Nielsen’s, Odense Randi Juul Henriksen. Nielsen’s, Odense Adam Groth Lauridsen. Mr. Harris, Lyngby Aske Molin. Mr. Harris, Lyngby